Basisboek Interne Communicatie

 

Het Basisboek Interne Communicatie is sinds 1997 een veel gebruikt leerboek en naslagwerk in beroepsopleidingen Communicatie én voor de communicatieprofessional in de praktijk. De geheel vernieuwde achtste editie (2015) besteedt ruim aandacht aan nieuwe ontwikkelingen en inzichten in dit snel groeiende specialisme. Daarbij is de kern van het boek intact gebleven. De essentie is gebundeld in acht hoofdstukken die uitstekend afzonderlijk te raadplegen zijn als achtergrond, maar ook voor praktische tips.

 

 

Het boek

De 8e editie van het Basisboek Interne Communicatie is voor het eerst geschreven door een schrijversteam van vijf specialisten. Deze editie is opgebouwd uit drie delen. Erik Reijnders beschrijft in Deel I de context van interne communicatie en in Deel II het fundament van interne communicatie. Er staan o.a. twee visies op interne communicatie centraal: de actie-visie en de interactie-visie. Vervolgens komen in Deel III vijf aspecten aan de orde: 
  • onderzoek naar interne communicatie (auteur: Marius Hogendoorn)
  • communicatief veranderen (auteur: Lysbeth van Silfhout)
  • digitale interne communicatie (auteur: Arnold Koning)
  • naar een communicatieve organisatie (auteur: Erik Reijnders)
  • de IC-professional in een communicatieve organisatie (auteur: Conny de Laat).

'Basisboek Interne Communicatie' is opnieuw sterk verbeterd in de didactische ondersteuning! Denk aan onder andere margewoorden, een handzame samenvatting per hoofdstuk, reflectievragen per hoofdstuk/paragraaf, een agendamodel, vele voorbeelden en checklists. 


+ een nieuwe website!

Bij het boek hoort als een 'tweede scherm' de geheel herziene website: internecommunicatie.vangorcum.nl. Docenten en studenten vinden daar per hoofdstuk gerangschikt aanvullend én verdiepend materiaal om te bekijken en te downloaden (!). Denk aan bijvoorbeeld:
  • casuïstiek
  • verdiepende artikelen
  • links naar filmpjes
  • powerpointpresentaties
  • alle modellen uit het boek. 

Inhoudsopgave

De inhoud van het Basisboek omvat acht hoofdstukken die geheel zijn herzien ten opzichte van de vorige editie(s):

Hoofdstuk 1: Context van interne communicatie

Hoofdstuk 2: Communicatie in organisaties

Hoofdstuk 3: Twee visies op interne communicatie

Hoofdstuk 4: Onderzoek

Hoofdstuk 5: Communicatief veranderen

Hoofdstuk 6: Digitale interne communicatie

Hoofdstuk 7: Naar een communicatieve organisatie

Hoofdstuk 8: De IC-professional in een communicatieve organisatie

 

De hoofdstukken van het boek worden gevisualiseerd in een per hoofdstuk terugkerend agendamodel:

 


Bestellen

Je kunt het Basisboek Interne Communicatie kopen in de boekhandel of bestellen bij managementboek.nl.