NIEUWS
Masterclass Leiderschapscommunicatie 'Maak van de lijn een punt': de voorjaarseditie is vol; in het najaar van 2025 volgt een nieuwe uitvoering
Het besef groeit dat we leidinggevenden (beter en vaker) kunnen helpen bij hun soms taaie communicatieve vragen: hun leiderschapscommunicatie. Een uitdaging voor Communicatie- en HR professionals! Hoe pak je dat succesvol aan, waar begin je en wat werkt in de praktijk? In een tweedaagse Masterclass Leiderschapscommunicatie 'Maak van de lijn een punt', laat Erik Reijnders je kennismaken met inzichten op dat vlak en reikt je praktische tips aan, direct toepasbaar in jouw werkpraktijk.
Er bestaat veel belangstelling voor deze Masterclass. De editie van voorjaar 2025 is vol.
In het najaar van 2025 volgt een zesde editie. Deze tweedaagse zal plaatsvinden op woensdag 29 oktober en woensdag 26 november
Een incompany-variant is mogelijk voor minimaal acht, maximaal 12 senior (10 jr + werkervaring) adviseurs.
Lees hier vast meer over de inhoud en opzet van de Masterclass. Als er ten minste zeven deelnemers zijn, kun je mij mailen voor een incompany variant.
Begeleiden van bijeenkomsten: een driedaagse incompany training
Hoe ontwerp je een effectieve én inspirerende bijeenkomst? Welke werkvormen kies je dan en waarom die? Hoe ga je om met 'gedoe in de groep'? En wat doe je als begeleider als je zelf inhoudelijk deskundig bent: doe je met jouw deskundigheid 'gewoon' mee of probeer je toch afstand te bewaren?
Dat zijn voorbeelden van vragen die wellicht spelen als jij gevraagd wordt om een bijeenkomst te begeleiden.
Je kunt je daarin professioneel ontwikkelen, want verschillende organisaties kiezen voor een training in het (beter) leren begeleiden van bijeenkomsten. Omdat hun medewerkers dat tot dusver teveel 'op intuïtie' deden.
Deze succesvolle training van drie dagen verzorg ik alleen in-company.
Heb je ook interesse om samen met collega's of samenwerkingspartners te leren hoe je een succesvolle bijeenkomst ontwerpt, passende werkvormen kiest, deelnemers activeert en leert omgaan met lastige situaties? Kijk dan op deze pagina en vraag gerust meer informatie.
'Maak van de lijn een punt, sterker staan in leiderschapscommunicatie'
Hét standaardwerk voor teamleiders over leiderschapscommunicatie is het boek 'Maak van de lijn een punt'. Op deze pagina lees je er meer over.
Je kunt het boek via reguliere sites als BOL.com en Managementboek.nl bestellen en het is ook via deze site te bestellen. Ik geef het uit in eigen beheer. Na betaling van de factuur ontvang je een exemplaar van mij (desgewenst gesigneerd...). Het boek verscheen in maart 2020 en is inmiddels uit in een derde, iets gewijzigde druk.
Uniek is de speciale handleiding bij het boek getiteld 'In gesprek over leiderschapscommunicatie'. Deze handleiding voor HR- en Communicatieprofessionals is een twee-eenheid bij het boek Maak van de lijn een punt. Het omvat heel praktische tips over je adviserende en ondersteunende rol in leiderschapscommunicatie. Hier vind je meer informatie en kun je de Handleiding (in de tweede druk!) direct bestellen.
Basisboek Interne Communicatie: standaardwerk over interne communicatie
Het Basisboek Interne Communicatie is sinds 1997 is dit boek hèt standaardwerk in Nederland op het gebied van interne communicatie. Dat mag blijken uit het feit dat vele HBO Communicatie-opleidingen het boek voorschrijven aan hun studenten. Ook (niet-) vakgenoten die de essentie van het specialisme willen doorgronden vinden er een handzaam overzicht van de belangrijkste aspecten. De negende druk, geschreven samen met Conny de Laat en Marius Hogendoorn, beschrijft ook interne communicatie bij het werken-op-afstand. Op deze pagina lees je meer achtergronden over het boek.
Download hier de vier infographics: communiceren als proces van betekenisgeving
Communiceren kun je bezien vanuit verschillende invalshoeken. Ik kies voor het sociaal constructivisme. Een theoretische 'onderlegger' die communicatie ziet als een proces waarin twee of meer mensen in interactie (communicatie) beelden vormen 'hoe het zit' en wat ze daarvan vinden. Het is een complexe theorie. Daarom heb ik deze visie laten verbeelden in vier infographics.
De afzonderlijke onderdelen van de infographic vind je hier als downloadbare bestanden (goed te printen en leesbaar op A4 formaat):
- Deel 1: wat gebeurt er als mensen iets onduidelijks ervaren?
- Deel 2: hoe proberen mensen betekenis te geven aan die onduidelijke situatie?
- Deel 3: wat zijn de kenmerken van de twee typen gesprekken: On Stage en Off Stage?
- Deel 4: hoe kun je stapsgewijs pendelen tussen de Wenselijke en de Werkelijke Wereld?
Bijzonder aan deze infographic is dat er nadrukkelijk een koppeling is tussen het proces van communicatie en het in gang zetten van veranderingen. Recente inzichten onderstrepen de waarde van informele netwerken bij het epidemisch verspreiden van verandering: veranderen als een communicatief besmettingsproces! Naast de virale besmeting door informele opinieleiders, speelt de eigen, directe leidinggevende in het veranderproces ook een grote rol. Vandaar dat de infographic de kern vormt van mijn werkzaamheden rond leiderschapscommunicatie.
Sparren met de expert

Blogserie
De afgelopen jaren verscheen een reeks blogs van mijn hand. Op deze pagina vind je ze. Het is een mooie verzameling! Laat je verrassen, inspireren of bevestigen.